Tuesday, June 14, 2011

Tulisan Selepas Terjaga Dari Tidur

Malam ini saya mahu menulis. Saya duduk berseorangan di dalam bilik. Sendiri.
Sesetengah orang; Keluarga, kawan-kawan, Kekasih (tak lagi sekarang), mereka tidak sedar betapa yang saya sayang mereka. Sayangkan mereka dengan sepenuh hati. Tatkala saya cuba berikan semua kasih sayang saya itu, adakalanya atau selalu saya akan keliru.

Walaupun saya cuba lakukan yang terbaik, walaupun saya cuba berikan komitmen yang tinggi, adakalanya saya akan melakukan kesilapan. Hantu yang benama kesilapan memang selalu mengacau hidup saya. Cara yang terbaik untuk mengatasi kesilapan itu ialah belajar daripada kesilapan tersebut dan cuba jadi yang lebih baik.

Apabila terjadi sesuatu perkara terhadap orang yang saya sayang, saya akan menggelabah, saya akan risau dan kadangkala terlalu 'over reacting atau 'too sensitive'. Saya akan rasa kecewa dan sedih apabila saya buat orang yang saya sayang>> sedih,kecewa,menagis atau hampa. Itu adalah perasaan yang normal untuk manusia yang normal.

Namun, jauh di dalam lubuk hati saya yang berkarat ini, saya ambil berat terhadap semua orang-orang yang rapat dengan saya>> keluarga dan kawan-kawan. Mungkin cara saya salah atau mungkin cara saya tidak disenangi oleh sesetengan orang. jadi, disitulah orang-orang yang saya sayang ini perlu memainkan peranan. Membantu saya mengemudi kapal di lautan yang luas, menunjukkan kepada saya jalan yang mana perlu diikut. Jika tidak, saya pasti akan sesat.

Yang saya panggil kawan..

kadangkala saya akan berlaku kejam terhadap orang-orang yang saya sayang. Saya berfikir,kadangkala dengan terlalu kejam, mungkin mereka akan sedar dan tahu mengapa dan kenapa saya berbuat begitu. Mungkin saya boleh jadi 'over-protective', mungkin saya terlalu sensitif atau terlalu beria-ia atau mungkin juga tindakan saya tu betul, mungkin juga salah. Saya sendiri tidak pasti. Satu yang pasti, setiap orang yang berada di dalam lingkungan saya, haruslah dijaga dengan rapi. Harus saya cuba lindungi sebaik mungkin. Mungkin kadangkala saya tidak tunjukkan secara zahir, tetapi memadai jika dapat dirasakan dengan batin.

Kawan-kawan bukan hanya tempat untuk bergembira, mereka harus ada sentiasa, tidak kira di waktu sedih, marah, kecewa atau apa saja. Saya ada kawan-kawan yang sanggup menangis kerana saya dan sentiasa ada untuk menggembirakan saya.

Bila saya sudah tiada lagi nanti, saya harap mereka kawan-kawan saya sentiasa ada untuk bacakan Al-Fatihah daripada hati mereka yang mulia, (kawan-kawan saya mulia di mata saya).

Saya sudah mengarut dan saya rasa harus berhenti menulis sekarang.

No comments:

Post a Comment