Thursday, August 4, 2011

Tulisan Sebelum Menampal Gambar Berjalan2

Berjalan-jalan memang seronok, tetapi poket mesti mahu sentiasa berisi walau atas nama berjalan dengan berbajet ciput.

Untuk beberapa minggu sudah, secara sengaja dan ada kebetulannya saya menghabiskan masa dan wang berjalan ke Melaka dan Cameron Highland, dengan hanya berselang minggu sahaja.

Melaka, tujuan sebenar untuk merehatkan badan dan minda yang sangat bercelaru ketika itu. Adalah sangat jarang saya berada dalam keadaan seperti ketika itu. Saya ambil keputusan untuk ke Pulau Pangkor seorang diri pada awalnya, tetapi ada seoarng sahabat yang ingin juga menghabiskan cuti sebelum berpindah ke tempat lain, juga saya ajak. Ajakkan awalnya lebih kepada gurauan.
Oleh kerana kesibukan kerja dan belajar ketika itu, saya ambil keputusan ke Melaka sahaja. Sekali lagi ingin bersendiri sahaja. Tetapi saya masih memberitahu sahabat itu, dan dia mahu mengikut juga. Niat di hati tidak mahu membawa sesiapa, tetapi kerana alasan sahabat ini, lebih kurang begini, "tak elok berjalan seorang, perempuan, macam2 boleh jadi", maka kami pergi bersama.

Tanpa merancang penginapan dan destinasi sebenar di Melaka, kami meneruskan perjalanan berpandu pada GPS.

Cameron Highland, asalnya ada rancangan memanjat gunung irau bersama ahli GGK dan beberapa orang lain, tetapi banyak halangan yang melintang, rancangan itu tertangguh. Saya tidak pernah ke CH, jadi hati untuk ke situ sangat teruja sebenarnya.
Itu yang sebenarnya ada didalam lubuk hati saya, jadi saya sudah berangan2 untuk ke CH dan apa mahu dibuat di CH.
Rancangan awal mahu bersama huziana dan bai ke CH tetapi terpakasa dua beradik itu membatalkan hasrat. Mahu mengajak adik terchenta, dia sangat sibuk, juga dia sudah merancang untuk ke CH minggu hadapannya, mengajak bubui miaw miaw juga tidak dapat, dan akhirnya cuba mengajak sahabat seorang ni, lagi, dan sekali lagi dia menjadi mangsa. Mungkin atas nama kesian, dia bersetuju. Dan, kami ke CH hanya sebagai memenuhi angan saya menjejakkan kaki di Tanah Tinggi itu.

Kepada sahabat2 lain, yang agak musykil kenapa hanya kami berdua ke Melaka dan CH, itu ceritanya, bukan tidak mahu mengajak atau bertanya, tapi memikirkan tidak mahu menyusahkan sesiapa, masa, tenaga dan wang terutamanya. Bukan bermakna saya ada berlebih wang yang banyak tapi kebetulannya, saya mendapat KUTU waktu itu, saya gunakan sikit untuk tujuan itu.

Sahabat yang saya maksudkan tentu ramai yang dah tahu, Nurul. Beb, terima kasih sebab berpenat dan kesiankan saya. Juga menjadi tulip yang memegang GPS untuk ke semua tempat yang kita tuju. Saya tahu kamu letih melayan kerenah dan bebelan saya di dalam kereta, waktu lapar dan waktu marah kerana ketidaksabaran saya. Terima Kasih sekali lagi. Kepada adik terchenta juga terima kasih kerana kamu sangat memahami.

Mengapa saya menulis ini sebelum menampal gambar? saya mahu kawan2 terdekat tahu mengapa kebiasaan sekarang kami berdua. Semua kerana dia kesiankan saya. Saya berhutang kesian daripada cik Nurul.

Baiklah, itu sahaja.

3 comments:

  1. Fadd...

    micu certus in re incerta cernitur

    A friend in need is a friend indeed

    :)

    ReplyDelete
  2. cerita yg menarik.. tp lagi menarik kalo dpt dirumuskan & dipadatkn..

    ReplyDelete
  3. dah tu?? gambarnye mana??
    kekeke

    ReplyDelete