Thursday, June 7, 2012

Anterior Ankle Impingement

~Assalam~


Tulisan ini untuk memoir diri saya supaya saya ingat bahawa saya pernah dibedah. Perkataan bedah itu sangat serius bunyinye.. hehe tapi memang serius sebabnya ini pengalaman saya masuk ke bilik bedah bukan disebabkan nak melahirkan anak tapi disebabkan penyakit lain. Kebanyakkan umat terutama wanita berpengalaman masuk ke bilik bedah kerana melahirkan anak. Betul kan??. sudah cukup 2 minggu saya menjalani pembedahan.

Nama penyakit saya ni 'anterior ankle impingement'. Menurut doktor dan dari pembacaan saya, ankle impingement biasanya terjadi dikalangan atlit sukan, bukan semua sukan ye... sukan bola keranjang, bola sepak atau penari balet. Kecederaan yang berulang seperti terseliuh semasa bersukan juga merupakan punca utama ankle impingement. saya kerap terseliuh semasa bermain badminton, jadi kemungkinan itu adalah penyebab utama, ditambah saya kerap melibatkan diri dengan aktiviti lasak seperti mendaki bukit atau gunung. Kadang-kadang tu sakitnya belum berkurang, saya layankan aje...Ankle impingment merujuk kepada 'bone spurs' atau osteophyte iaitu ketumbuhan tulang kecil di bahagian tulang talus (bawah) dan tibia (atas).  Bagaimana tulang boleh tumbuh, itu susah untuk dijelaskan. Tapi yang sangat pasti, rasa sakit semasa melakukan aktiviti harian seperti berjalan akan kerap dirasai. Bagi kes saya ni dua bulan kebelakangan saya menghadapi kesukaran untuk berjalan. Pada satu-satu masa, hampir tidak boleh meletakkan kaki langsung di atas lantai. Tapi dalam sakit-sakit pun sempat lagi join treasure hunt... Dan kerana itu, Doktor berkata, memang tiada cara lain untuk merawat kecuali dengan surgeri. Beberapa link ni sangat berguna untuk rujukan saya :


http://www.sportsmd.com/SportsMD_Articles/id/286.aspx
http://www.footanklepain.ca/docs/ankle_impingment.pdf
http://emedicine.medscape.com/article/85311-overview




Gambar; menunjukkan spot dimana terjadinya 'bone spurs' atau osteophyte


Selain dari itu, satu lagi masalah pada ankle kanan saya ni ialah 'chondral defect' iaitu kerosakkan pada ankle cartilage. Cartilage terletak di antara dua tulang sendi. Cartilage boleh cedera disebabkan oleh patah atau terseliuh. dalam kes saya ni, terseliuh lah yang menyebabkan cartilage tu koyak. Kerosakkan pada cartilage menyebabkan kaki akan membangkak dan pergerakkan sendi itu menjadi longgar. Kata Dr Azmi yang merawat saya, "sendi awak ni dah longgar kalau nak dibanding dengan kaki kiri tu". Ye, itu salah satu simptom bila cartilage ankle dah cedera, selain merasa sakit apabila dibuat berjalan.
Link ini adalah rujukan saya untuk tahu lebih sedikit tentang ankle cartilage;
http://www.atlantisfootandankle.com/ankle-OCD.aspx


Ok, sekarang masuk cerita rawatan pula. Saya dirawat oleh Dr Azmi B. abdul Latif, pakar Orthopeadic, Arthroscopy & Sport Injury, Hospital Pusrawi. Sebenarnya banyak pilihan hospital yang boleh saya pilih selain Pusrawi, contohnya Gleneagles Ampang, Ampang Puteri Specialist dan Sime Darby Medical Center (SJMC). Tapi memandangkan saya tahu dan dapat mengagak yang kesakitan saya ni bukan level yang biasa dan perlu surgery dan rawatan fisioterapi, saya memilih Pusrawi di Jalan Tun Razak memandangkan ada sahabat yang boleh membantu menghantar saya membuat rawatan susulan jika saya tidak boleh memandu. 

Hasil daripada x-ray biasa dan MRI, saya perlu menjalani rawatan arthroscopy. Ha... beginilah rupa rawatan itu.....






Kronologi rawatan:
- 17 May 2012; berjumpa doktor di Prime Care klinik
- 18 May 2012; X-ray di klinik di Ampang Park
- 22 May 2012; berjumpa doktar di Pusrawi
- 23 May 2012; masuk wad (wad perubatan & pembedahan An-Naeem)
- 24 May 2012; menjalani pembedahan arthroscopy
- 29 May 2012; keluar wad/hospital


Hahaha...siap ada kronologi... sebab nak jadikan ingatan untuk hari tua nanti, so kenalah ada kronologi...kui..kui...kui...


Bil untuk semua kos rawatan itu menelan belanja sebanyak RM20,931. Terima kasih kepada MMC Oil & Gas Eng. Sdn. Bhd kerana benefit unlimited medical treatment.


Saya sangat bersyukur kerana dikelilingi oleh keluarga dan sahabat-sahabat yang sentiasa memberi sokongan baik dari segi doa dan moral. Tak pernah pun rasa tertekan atau sedih semasa dalam rawatan di hospital, kerana setiap hari ada saje kawan-kawan yang datang menjenguk, bukan setakat menjenguk, menjamu makan dan temankan tidur pun ada. Kepada Mak, kak Long, Adik, Nurul hafizah, Norhamizah, Suzilawati, Julie, Huziana, Bai, Athirah, Khairini, Rin, Yat... terima kasih kerana keperihatinan kamu semua. Kawan ofis saya aka mentor saya, enche' Masyudi, 2 kali dtg menjenguk.. kak wai dan yusri. Dan, kawan-kawan lain yang tak lupa mendoakan kesihatan saya. Dan khas kepada Nurul Hafizah, terima kasih yang amat sangat kerana sampai sekarang pun kamu tak jemu untuk melayan kerenah orang sakit ni. Tidak lupa juga kepada semua staf hospital yang memberi layanan yang baik semasa dan selepas rawatan.

Sekarang setelah 2 minggu saya masih lagi dalam tempoh rawatan selepas pembedahan. Untuk 2 minggu atau mungkin lebih saya berada di rumah keluarga NHA. Terima kasih yang tak terhingga kepada keluarga beliau kerana memberi layanan yang sangat baik dan membuat saya tak kekok untuk berada di tengah-tengah keluarga ini. Semoga Allah melimpahkan rezeki dan rahmat kepada keluarga ini. 

Wah... panjang dan panjang entri kali ini... cukup setakat ini dulu....




Nota kaki: 
- osteophyte is a small abnormal bony outgrowth
- orthopaedic; berakaitan dengan tulang
- arthroscopy; pembedahan dengan memasukkan endoscope melalui bukaan kecil pada anggota
- PUSRAWI; Pusat Rawatan Islam


3 comments:

  1. adoi ngerinyer aku tngk gambo tu fad...papepong smoga cpt sembuh yek...sowi x tau ko msk spital
    huk3

    ReplyDelete
  2. semoga cepat semboh yee....

    gian nak ajak kamu ber boling dan bernyanyi... hehehe

    ReplyDelete
  3. salam kak...

    nk tya ni.. akk kerja dengan mmc ker?
    KL or kertih?

    alhamdulillah saya diterima menjalani latihan industri di kertih hujung tahun ni..

    =)

    ReplyDelete