Thursday, August 18, 2011

Cerita Ramadhan ke- 17 : Bonus and Bond

Salam

Semalam dapat memo ada bonus raya yang hanya 1/2bln gaji. Sebenarnya belum pun sempat keluar memo itu saya sudah tahu dulu berita ini yang memang sahih dan dengan pantasnya menyebarkan kepada orang2 lain. Bersyukur tapi ada sedikit rasa kecewa. Kecewa bukan kerana tidak dapat bershoping sakan kerana saya tidak berniat untuk besakan-sakan hari raya kali ini tapi kerana dalam hitungan kepala ni (jika sebulan), mahu menggunakan hampir semua bonus itu untuk tujuan pendaftaran kuliah semester pertama September nanti, jadi hanya sedikit wang simpanan saya akan digunakan...hehehe

Tapi apakan daya, manusia hanya merancang sahaja, 1/2bln bonus itu wajib diterima dengan redha dan hati yang gembira, ada hikmah disebaliknya. Dan, semalam juga ada insan yang paling dekat berkata "bolehlah nanti aku tambah sikit yuran tu, dalam RMxxxx.xx" dan itu mungkin antara hikmah yang saya dapat. Ditambah juga dengan 'sponsor' yang lagi satu, Insyaallah sedikit sahaja perlu keluarkan simpanan, saya tersenyum, Alhamdulillah.


Dan sebenarnya mood semalam bercampur2 seperti dalam gambar itu



Dihari yang sama, saya menerima satu surat perjanjian antara saya dan majikan. Kerana akan menghadiri satu bengkel 3 hari "The Best Practice of Pipe Stress Analysis" pada 21-23 September depan dengan kos sebanyak RM4770, saya akan di 'bond' untuk hanya 6 bulan bermula 21 Sept-20 Mac 2012. Fewww... nasib baik 6 bulan sahaja. Masuk kali ini sudah 2x saya di 'bond' pertama dulu selama setahun dari oktober 2009 - oktober 2010.
Baiklah, selepas habis tarikh bond itu, tunggu dan lihat langkah saya akan ke mana...





Nota kaki: Perkataan 'menghadiri', mengingatkan saya pada satu ayat seorang teman yg lebih kurang begini, "berapa ramai yang menghadiri kelas tu" heheheh... belum pernah saya jumpa sahabat yang menggunakan p'kataan itu dlm perbualan.. agak skema, ye dia kadang2 skema, tapi saya selalu terhibur dengan sikap dia yang skema dan selalu naif (jgn marah ye...)


8 comments:

  1. syukur la tahun nie dpt ciput dr takde mcm tahun lepas (sila baca dgn nada penuh kepasrahan) :(
    bond?? deme jadi janes bond la yer... ahaks...

    ReplyDelete
  2. ko smbung belajar apa bulan 9 ni?

    ReplyDelete
  3. bain: dah masuk 2x ku nak jadik 'gadis bond' ahahha

    kay:InsyaAllah wat master of puppet Mech Eng

    ReplyDelete
  4. i like your nota kaki...
    selamat belajor yer...
    Mood: happy 4 you

    ape2 pon enjoy...

    ReplyDelete
  5. bestnyeee bonus dan selamat belajar!

    ReplyDelete
  6. waaaa alhamdulillah dpt bonus....kt sini pong dpt gek tp bdk2 lame la...yg br sbln 2 kje jgn nk berharahap la....heee ko smbg study??? wahh kagummm...gud luck fad
    hikss

    ReplyDelete
  7. Bersyukur dengan apa yang ade :-)

    Tapi biase lah... strategi MMC nak hold org sampai end of this yr... lps tu tunggu thn dpn lagi plak...bengong

    Sabor dulu 6 bln je pun... kaut ilmu byk2 kt jiran sblh ko tu... pas2 dh bleh jadi Iron lady stressssss

    nway...Nota kaki tu cute lah (^_^)

    ReplyDelete
  8. me dah sepoh tahun x dpt bonus uoolss.. uhuhu

    ReplyDelete